Qigong i Klassen

Skole Qigong

Indholdsfortegnelse

Hvad er Skole Qigong?

Skole Qigong er Qigong, man gør i skolen, i skoletiden.

Som lærer har jeg gjort Qigong med mine elever jævnligt og det gør en kæmpe forskel! I perioder gjorde vi Skole Qigong dagligt i andre perioder ca. hveranden dag.

Uanset om det er i indskoling, mellemtrin eller udskoling, så oplever eleverne mere ro indeni, bedre koncentration, fornyet energi og i flere tilfælde har eleverne været bedre til at løse opgaver og tænke kreativt efter Skole Qigong.

Du kan læse om Børne Qigong her. Børne Qigong er Qigong for børn og den bruges fx i daginstitutioner, i aftenskoler eller gymnastikforeninger.

Jeg føler mig dejlig u-stresset efter Qigong, Elev i 7.kl på Nyborg Friskole

Vi har gjort mellem 7 og 15 minutters Qigong pas og eleverne har stået bag deres plads eller fordelt i klassen.

November 2017 stoppede jeg som lærer ved Nyborg Friskole for at gå 100% selvstændig med Qigong. I den anledning spurgte eleverne om vi ikke skulle bruge vores sidste hyggestund på at filme en Qigong video med dem til min You Tube kanal. Forældrene bakkede op og herunder kan du se resultatet.

Vi elsker din Qigong, fordi den giver os ny energi. Elev i 7.kl på Nyborg Friskole

Programmet er sat sammen af elevernes ønsker – det er alle deres yndlingsøvelser. Det er samtidig en hyldest til Qigong, som indeholder både sjov og indre ro. Som du kan se på videoen giver jeg plads til en meget uhøjtidelig og spas-fyldt session.

Det er min fulde overbevisning, at min tilgang til Skole Qigong som et frirum med smil og glæde giver bedre energi og fremmer trivslen i den enkelte elev og i klassen langt bedre end, hvis de også i frirummet skal “rette ind”. Det er min erfaring, at efterhånden, som eleverne lærer Qigong at kende, så kommer roen i gennemførelsen af øvelserne også. Eleverne i videoen har jeg haft siden august 2017, dvs. i fire måneder. De kendte hverken mig eller Qigong før jeg blev lærer for dem.

Hvordan virker Skole Qigong?

Skole Qigong er som sådan ikke anderledes end almindelig Qigong, bortset fra at man kun gør mellem 7 og 20 minutter.

Øvelserne i Skole Qigong har stadig samme effekt som i almindelig Qigong.

Skole Qigong indeholder øvelser, som afspænder kroppens bløde væv – herunder alle de problemområder som eleverne oplever ved en skoledag på en stol foran en pc.

Øvelserne fremmer et skifte i hjernebølgerne, der tillader højre og venstre hjernehalvdel at samarbejde om problemløsning,

Enkelte øvelser stimulerer aktiviteter i lillehjernen, som hjælper ved indlæring.

Skole Qigong indeholder desuden fokus på åndedrættet. Eleverne får derved iltet kroppens celler, hvilket udover at gavne kroppen fysisk også fremmer evnen til at tænke klart. Desuden giver det eleverne mulighed for at finde indre ro. Den grounding, som de kan finde her, hjælper dem med at koncentrere sig og stå ved egne synspunkter i debatter.

Det er min erfaring, at eleverne bliver bedre til at lytte til hinanden og samarbejde, fordi de får ro til at “lytte” indad og trække vejret.

Hvad siger forskningen?

Forskning i USA understøtter mine erfaringer. 2005 foretog Witt C, Becker M, Bandelin K, Soellner R, Willich SN en pilotundersøgelse i grundskolen. Formålet var at undersøge effekten af Skole Qigong i forhold til deres læring, social adfærd og generelle sundhed. Du kan læse abstraktet på engelsk her.

To 2. klasser og to 8.klasser fra forskellige skoler deltog. På deltagende skoler deltog parallelklasser som kontrolgruppe. De deltagende klasser gjorde 20 minutters Qigong mindst to gange ugentligt i seks måneder. Kontrolgruppen gjorde ikke Qigong med fik de samme spørgeskemaer som deltagende klasser.

Lærere, forældre og elever svarede på standardiserede spørgeskemaer i begyndelsen af studiet og efter seks måneder. Spørgeskemaerne handlede om klager over gener i kroppen, koncentrationsevne, kreativitet, karakterer, livskvalitet og social opførsel. I tillæg til dette kvalitative studie blev deltagende lærere interviewet til slut i studiet for at vurdere individuel effekt.

Undersøgelsen viste, at Skole Qigong har en positiv effekt.

The feasibility of integrating qigong in school lessons was shown. Six months after starting qigong lessons, schoolchildren improved in social behavior and showed stable grades, while inappropriate behavior decreased, compared to the control.

Seks måneder efter påbegyndelsen af Skole Qigong var elevernes sociale adfærd forbedret, eleverne opnåede stabile karakterer, uacceptabel adfærd  var væsentligt reduceret.

Prøv Skole Qigong med dine elever

Jeg har filmet en video til mine tidligere elever, som de kan sætte på deres smartboard/digitale tavle i klassen og gøre Skole Qigong med mig selvom jeg ikke er lærer for dem mere.

Prøv den eventuelt med dine elever før du tager et kursus i Skole Qigong hos Vibeke Fraling. Vil du lære at instruere i Skole Qigong – se her.

Kontakt mig endelig hvis du har spørgsmål: Telefon 28 83 07 13 eller  kontakt@vibekefraling.dk

Kh Vibeke

Tak fordi du læste artiklern Vibeke Fraling

Tak fordi du læste artiklen

Du må meget gerne dele denne side

 

Med venlig hilsen

Qigong Master Vibeke Fraling 

Facebook
LinkedIn
Smerter - Vibeke Fraling Qigong Academy lille billede

Smerter

Hvad er smerter? Smerter er en kompleks oplevelse, der både har fysiske og følelsesmæssige komponenter. Det er kroppens alarmsystem, som advarer os om potentiel skade.

Læs mere »

Tilmeld dig mit Nyhedsbrev. Få 4 øvelser der dæmper stress!

Du får mine 4 vigtigste daglige øvelser til at dæmpe stress!

.

Fornavn og efternavn:


Email: