Børn og Qigong burde gå hånd i hånd.
I denne uge læste jeg en overskrift på en artikel om, at børn udvikler symptomer på ADHD, hvis de får for lidt søvn.
Som lærer i folkeskolen er det viden, jeg allerede har!!!
Hver dag ser jeg eksempler på børn, som er stressede og frustrerede. Børn, som har så travl en hverdag og lever et alt for højt tempo med alt for høje krav.
Tag endelig ikke fejl – jeg synes krav til børn er vigtige, meget vigtige, men det skal ikke være krav om en laaaaaang skoledag, hvor de konstant er på og skal præstere ligesom os voksne, og hvor de ikke når at lege fri leg, eller dyrke deres interesserer. Det giver blot børn, som ikke har overskud til at være nærværende i deres relationer og heller ikke har overskud til at være indfølende og rummelige overfor hinanden.
Børn, der langsomt men sikkert afskæres fra at mærke sig selv og dermed bliver mere og mere ude af kontakt med deres indre; både følelser, behov, grænser, ideer og ressourcer. Børn, der roligt men sikkert udvikler lavt selvværd, lav selvfølelse og nogle udvikler decideret selvdestruktiv adfærd.
Hverdagen er idag ligeså krævende for mange børn, som den er for os voksne.
Det er efter min mening en meget bekymrende udvikling.
Børn og Qigong
I ca. to år har jeg lavet Qigong med mine elever. Både min egen klasse og de øvrige ca. 200 elever i indskolingen på min skole. De fleste elever elsker det og forbinder mig med Qigong.
Hvis jeg skal være vikar er første spørgsmål altid: “Skal vi lave Qigong?”
Min erfaring er, at nogle børn har det svært med at mærke sig selv. Alene det at være til stede i egen krop kan være decideret ubehageligt for dem. Det er altid mit første mål, at gøre det ok og trygt at mærke sig selv og blive fortrolig med at mærke. Når det er på plads ser jeg lettelse i deres øjne og de bliver fjerne i blikket og ER bare.
Det er netop det, som de mangler; bare AT VÆRE!
Vi voksne ved det. Vi kan ikke præstere og være på hele tiden, der skal være tid til bare at være. At dase og gøre ingenting. Børn har samme behov. De skal ikke stimuleres hele tiden, men derimod lære at kede sig fordi det er væren, hvor kreativiteten opstår.
I Børne Qigong er målet at skabe balance imellem krop og sind. At børnene gennem bevidst brug af åndedrættet og med bevidst brug af mentale billeder i Qigong øvelserne både får bevæget sig og får afspændt krop og sind.
Børne Qigong i grundskolen forøger evnen til at koncentrere sig, lære nyt, tænke kreativt og problemløsende. Børne Qigong udvikler kontakten mellem tanker og følelser og dermed bliver barnet bedre til at mærke sig selv og dermed passe på sig og det betyder samtidig, at barnet udvikler sin empati overfor andre. Det giver et bedre samspil med andre mennesker, hvilket øger trivslen i de sammenhænge børnene indgår.
Helt konkret har det betydet, at eleverne i mine klasser har fået en betydelig bedre trivsel og rummelighed. I mine klasser har jeg mange børn, som er konkurrenceorienterede og da jeg startede, var de virkeligt dårlige til at tabe. Nu har de forstået, at konkurrere fair og have respekt for den bedre præstation. Samtidig er de blevet bedre til at heppe, støtte og opmuntre hinanden.
Børn og Qigong er den bedste kombination man kan forestille sig. Tænk allerede som barn at lære at mærke sig selv og sine ressourcer. At kunne være rolig i en presset situation, at vide, hvordan man slipper stress og får ny og mere energi.
Når jeg tager en time-out i klassen og siger, “nu gør vi Qigong”, så tager det to sekunder før de første børn står på deres plads foran mig klar til Qigong. Mange har yndlingsøvelser, som de beder om at vi kan lave.
Børn ved intuitivt, hvilke øvelser, de har godt af at gøre og det er så deres yndlingsøvelser.
Børnene kommer også tit og spørger om jeg har en øvelse for dette eller hint. Det kan være hovedpine, nakkesmerter, ondt i benet, ondt i armen eller maven. Jeg har altid mindst én øvelse og efterhånden bliver børnene ikke overraskede over, at den øvelse, de får faktisk virker.
I idræt er Qigong en fast bestanddel af hver idrætstime. Vi afslutter altid med Qigong åndedrætsøvelser og det er tydeligt med 60 børn, hvilken forskel det giver at få børnene ned i gear, inden de går i omklædningsrummene.
Efter en Time-out i klassen er der en helt anden ro og rar stemning. På bare ti minutters Qigong i klassen kan energien og stemningen vende 180 grader fra kraftig uro til komplet ro og nærvær.
Det giver børnene en indre ro, som intet andet jeg har mødt.
DET er hvad børnene har brug for at lære. Børn og Qigong er den bedst tænkelige kombination – her får børnene redskaber, som de kan benytte resten af deres liv.
I artiklen FamilieQigong kan du læse om Qigong for hele familien – en måde at være sammen på, som giver ro og mere energi på samme tid.
På siden Børne Qigong workshop online kan du læse om et kursus, hvor du kan lære nogle Qigong øvelser, som du kan lave med de børn du kender.
Kh Vibeke Fraling