cover who-stress

WHO – stress – et af verdens største og voksende problemer

Indholdsfortegnelse

WHO – stress: Ifølge WHO er hver fjerde person ramt af mentale forstyrrelser i 2020

 

WHO – stress: Den globale byrde af “mentale forstyrrelser” som især stress er kæmpe stor og fortsætter med at vokse.

WHO – stress – fem udfordringer for den mentale sundhed for 2013-2020

  • Hver fjerde person vil i løbet af deres liv være påvirket af mentale forstyrrelser af en eller anden art og i en eller anden grad!
  • WHO forudser, at 2030 vil depression, som er en hyppig følge af stress, være den førende sygdomsbyrde globalt set.
  • 900.000 mennesker vil årligt begå selvmord. Selvmord er den hyppigste dødsårsag blandt unge mennesker
  • 3 ud af 4 personer med mentale forstyrrelser vil ikke modtage nogen form for behandling.
  • Mennesker med mentale forstyrrelser vil være udsat for en lang række overtrædelser af menneskerettigheder.

 
WHO-stress-hver-fjerde.

Hver fjerde person vil i løbet af sit liv være påvirket af mentale forstyrrelser og dermed risikere at få overtrådt sine menneskerettigheder!

Stressbelastning i Danmark før Corona

Coronapandemien viste sig at blive endnu en trussel mod den mentale sundhed og trivsel, så ingen lande fik sat fokus på den mentale trivsel og sundhed. I Danmark ser tallene således ud:

  • Ifølge stressforeningen.dk risikerer hver femte, der bliver sygemeldt med stress at miste sit job! Det svarer til 20 % af de, som rammes af og må sygemeldes pga. stress!
  • Hver dag er 35.000 danskere sygemeldt med stress (stressforeningen.dk)
  • I runde tal vil mindst ⅕ af dem miste deres job pga. stress. Det betyder at 7.000 danskere statistisk set vil miste deres job i år pga. stress (2018).
  • Stressforsker og psykolog Anita Eskildsen fortæller i Viden på Tværs at 14 % af de stressramte er uden job mere end et år efter den første stresssygemelding. 

Coronapandemien er største mentale belastning siden anden verdenskrig

Ifølge Storbritanniens førende psykiater og formand Royal College of Psychiatrists, dr. Adrian James var Corona pandemien den største mentale belastning siden 2. verdenskrig. Læs her.

I Storbritannien forudsiger Centre for Mental Health, at så mange som 10 millioner mennesker, inklusiv 1,5 millioner børn, får brug for ny eller yderligere psykologisk eller psykiatrisk hjælp som et direkte resultat af coronakrisen. De forudsiger, at omkring 1,3 millioner mennesker, der ikke tidligere har haft psykiske problemer, vil få behov for behandling af moderat til svær angst, og 1,8 millioner forventes at få behov for behandling af moderat til svær depression. Kronik af Mikkel Rasmussen, ledende overlæge på Psykiatrisk Afdeling Vejle, Region Syddanmark.

Det er på tide at sætte fokus på den mentale trivsel ikke kun med en årlig Dansk sundhedsdag på initiativ af foreningen Velliv i uge 41. Denne kan afholdes i løbet af uge 41. Og WHO årlige sundhedsdag 7. april batter heller ikke nok. 

Sådan var min mangel på mental trivsel engang

Stress + social angst = hverdagshelvede

Jeg gik ned med stress i december 2009 og udviklede social angst. Du kan læse min historie her. Du kan også se et webinar, hvor jeg fortæller min historie, hvis du abonnerer på WebQigong.

Det betød, at jeg helst ville være hjemme, alene. For så skuffede jeg ikke nogen – andre end mig selv, troede jeg…

Jeg husker juni i 2010, hvor den sociale angst var allerværst. Vi tog til dyrskue i Odense og jeg svedte tran i de timer, vi var der.

Jeg så mig over skulderen, som om jeg var forfulgt.

Jeg havde vanskeligt ved at føre en samtale, for de indre kritiske røster talte så højt, at de egentlig kun blev overdøvet af mit hjerteslag, som til gengæld rungede i ørerne, så jeg uden problemer kunne tælle min puls alene ved slag og susen der.

Og pulsen var tårnhøj!

Hjerte WHO-stress

Selvom det var en dejlig lun dag, kunne jeg tilskrive min indre hede, det faktum, at min krop i den grad var i stressrespons. (Du kan læse om hvad stress er her, og om det altid er usundt.)

Jeg var klar til at tage benene på nakken og spæne de 30 kilometer hjem! NU!!!

Da vi endelig kom hjem, sank jeg udmattet om i sofaen, krøllet sammen under et tæppe og græd.

Idag er jeg for længst ovre den form for angst og reaktion. Men det er jeg kun, fordi jeg har sat mig ind i de mekanismer, der udløser stress og har de værktøjer, der kan berolige mig selv og skabe en hverdag, der er bedre balanceret. (Du kan læse om stresshåndtering her.)

I artiklen Stress af med helt simple teknikker kan du også læse om hvad der sker og hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv og andre.

WHO, dig, mig –  hvad gør vi for den mentale trivsel?

Skal vi bare acceptere, at det går ned ad bakke med vores mentale helbred? At vores og andres liv bliver ødelagt af “mentale forstyrrelser”?

NEJ – for ind i H…… skal vi ikke!

Stress og mentale forstyrrelser relateret til stress er det muligt at gøre noget ved. Det er på ingen måde et Quickfix, hvis du ønsker at ændre noget. Men til gengæld vil jeg garantere, at det er det hele værd!

Hvor meget er dit liv værd? Ikke i kroner og ører! Men i kvalitet?

Hvad fortjener du? Hvordan har du fantasi til at forestille dig, at det ser ud?

Jeg er sikker på, det kan blive meget bedre…

Træ i potteplante

Hvis dit liv var et træ – var det så et pengetræ? Og hvordan ville du behandle det?

Jeg mener, hvis du har stress, eller den person, du elsker, har. Vil du så synes, det er ok at skulle leve med den begrænsning, som stress kan være resten af jeres liv?

Stress er som et metalbånd, der strammes om et ungt træ. Efterhånden som træet vokser bliver det nødt til at vokse udenom det snærende bånd. Det hæmmer væksten og deformerer måske endda træet. I enkelte tilfælde forkorter det træets levetid betragteligt.

Hvad nu, hvis du kunne løsne metalbåndet? Hvad nu, hvis du kunne klippe det helt af? Hvad nu hvis du kunne lære, hvordan du skaber balance i hverdagen, så stress ikke længere hæmmer dig eller den du elsker?

Forestil dig, hvor meget friere du og I ville være. Hvor meget mere du og I ville kunne være og give til hinanden og andre?

yin og yang tegn

Yin og Yangs evige dans – de danser “med uret”.

Qigong er ikke kun helsebevægelser – det er en livsstil!

 

Qigong er helsebevægelser baseret på den Daoistiske livsfilosofi. (Den kan du læse lidt om her og her). Helt kort handler det om balancen imellem to modsatrettede og komplementære kræfter; Yin og Yang. (Dem kan du læse om her.) Deres balance er som en evig dans, hvor de på skift er fremherskende med hver sine kvaliteter.

Yin med sine feminine og kreative kvaliteter og Yang med sine maskuline og logisk-analytiske kvaliteter.

Når Yin og Yang er i balance i kroppen oplever vi sundhed og vitalitet. Når Yin og Yang er i balance i hverdagen oplever vi at have energi, glæde og overskud. Når der er ubalance bliver vi triste, stressede, frustrerede, bekymrede, frygter fremtiden, handlingslammede osv.

Når vi lærer at leve på en måde, der respekterer den evige dans mellem disse vil vi opleve mere flow i vores liv. (Du kan læse mere om flow her.) Den evige dans kan også sammenlignes med et penduls svingning mellem to yderpoler. Det betyder, at du kan etablere et liv, som betyder, at du kan arbejde mere kvalitativt. Det betyder, at du med en bedre fokuseret indsats kan arbejde færre timer men nå mere på en bedre måde.

Jeg vil gerne afsløre, at Qigong giver dig et fantastisk Peak Performance State – ved du, hvad det er? Det er evnen til at præstere top præstationer på en energifyldt måde. (Du kan læse om Peak State her og du kan læse om håndboldlandsholdtræner Nikolaj Jakobsen her – han er et stjernegodt eksempel på nyt syn på peak performance og ledelse!

WHO – stress forudsigelser kan gøres til skamme!

WHO – stress – hvad kan jeg bidrage med?

Det er et spørgsmål, jeg stiller mig selv en del.

Hvad kan jeg bidrage med?

Det er en naturlig del af tænkningen i Qigong.

Jeg kan bidrage med Qigong, selvfølgelig.

Men tænkningen i Daoismen er derudover, at vi kan rokke hinandens både fri, hvis de er stødt på grund og vi kan puste liv i hinandens sejl, men vi kan ikke for altid være hinandens eneste vinde. Vi er nødt til at lære at finde vinden og få den ind i sejlene selv. Og vi er nødt til at kende havbunden, for ikke at støde på grund. For grundstødninger, omend de er på sandbund, slider på skroget.

Båd

Når båden er kommet på ret køl og du igen har fået vind i sejlene… Er kursen sat?

Ror

Hvem sidder ved roret? Dig eller en anden…

Det første jeg lærer alle, der møder mig og Qigong er basis Qigong. Uden et stabilt og solidt fundament vil huset, vi bygger på det, få sætningsskader.

Basis er i Qigong stressrelease og grounding og det sker gennem at lære om kropsholdning og bevægelse i form af fx en stående stilling og benbevægelser samt Qigong åndedrættet først som maveåndedræt. Siden på avanceret Level 3 som helkropsåndedræt.

Undervisningen er krydret med Daoistisk livsfilosofi, det kan slet ikke undgås, da øvelserne er baseret på grundtanken i Daoismen. Denne er, at vi til enhver tid har mulighed for at være forbundet med den energi, der er i alt omkring os. Det er kun, når vi arbejder mod flow eller glemmer at “sætte stikket i”, at vi går på lavt batteri.

Hvad kan du bidrage med til at ændre WHO – stress kurve?

Stress er aldrig din egen skyld, hvis du har stress. Det er ALDRIG ENS EGEN SKYLD! Sådan er det bare!

Det er heller ikke direkte andres skyld…

Det kan sagtens være dine arbejdsforhold er skidt og at der kræves urimeligt meget af dig. Når vi beholder muligheden for at handle hjemme hos os selv, så er skyld ikke længere interessant at placere. Fordi du har taget handlemulighederne hjem til dig. Du har taget roret og styrer nu selv!

Stress er et vink med en vognstang. Et vink der fortæller, at dit liv er i ubalance! Derfor er det ikke kun i kroppen stress sidder, men også i tanker, følelser, hverdagshandlinger og prioriteringer eller mangel på samme.

Det, du kan gøre er at starte med kroppen. Når kroppen heler, så bliver tanker og følelser bedre balanceret. Der kommer energi til at kunne holde hovedet koldt og skabe overblik. Efterhånden vil det åbenbare sig hvilke justeringer, man kan foretage i sin hverdag for at balancere sit liv.

Jeg har haft mange deltagere på Qigong instruktøruddannelsen, som har oplevet hvordan Qigong gav energi, glæde og overskud til at kunne skabe sig en bedre arbejdssituation og dermed et bedre balanceret liv. Dermed kan du bidrage til at gøre WHO – stress forudsigelsen til skamme.

Læs om Gunhild, der fandt en ny jobvej til sin seniortilværelse med Qigong til børn i hendes gamle felt – børnepsykiatrien i Norge. Et koncept hun og jeg sammen har udviklet.

Læs fx om hvordan Marianne kom videre efter stress som Qigong Instruktør.

Læs om Gitte som vil have Qigong ind i sin fremtidige job situation.

Læs om Sanne, der tog Qigong instruktøruddannelsen for at få redskaber til at mindske smerter!

Husk du vil have tre enkle øvelser, der standser stressresponsen med det samme, så tilmeld dig nyhedsbrevet og mød Qigong og mig der. klik her.

Du kan også prøve Qigong online med WebQigong for 0 kr. Klik her for at læse mere.

God fornøjelse med Qigong!

Kh Vibeke

Tak fordi du læste artiklern Vibeke Fraling

Tak fordi du læste artiklen

Du må meget gerne dele denne side

 

Med venlig hilsen

Qigong Master Vibeke Fraling 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Yin & Yang MeTreat

Yin & Yang – Balance mellem VÆRE og GØRE En MeTreat med fokus på forskellen på Yin & Yang = VÆRE og GØRE. Er der

Læs mere »

Personlighedstype MeTreat

Forstå din personlighed ud fra de tre energicentre En MeTreat med fokus på din personlighed forklaret i energi!  Jo, det kan man faktisk godt! Hvis

Læs mere »

Lær hvad 10 minutters daglig Qigong kan gøre for din sundhed – på 5 dage

0 kr for at deltage Ja, jeg vil gerne deltage!

.

Fornavn og efternavn:

Email:


Med kun 10 minutters daglig Qigong vil du:

  • Mindske stress, da kroppen afspændes og den beroligende og genopbyggende del af nervesystemet aktiveres
  • Få bedre søvn, da motion stabiliserer hormoner med indvirkning på søvn og søvnens kvalitet
  • Lindre gener fra spændinger i kroppen